تشنه

روز از نو روزی از نو

تشنه

روز از نو روزی از نو

نوشتن هم می تواند یادگیری باشد!

زمانی که می نویسی، چیزی باید برای نوشتن داشته باشی. پس نوشتن، به عنوان یک نوع خروجی دادن، باید تفکری قبلش باشد وگرنه اگر نتایج فرآیند خوبی را منتقل نکند، خروجی یا همان نوشته به درد نمی خورد.
خوب تویی که اکنون قلم به دست گرفته ای و نوشتن را آغاز کرده ای، آیا مطمئنی که تفکّر خوبی قبل از نوشتن انجام داده ای؟ آیا مطمئنی که نوشته ات به درد می خورد یا فی البداهه شروع به نوشتن کرده ای؟ آیا نوشته ی فی البداهه هم ممکن است به درد بخورد؟
گاهی فکر کردن ما تماماً توسط خودآگاهامان نیست. در واقع بدون آن که بدانیم، ناخودآگاهمان خیلی فعّال فکر می کند. ممکن است نتایج این تفکّر طولانی مدّت ناخودآگاه را در حرف زدن و یا خروجی دادن(به هر نوع) ملاحظه کنید در حالی که انتظار نداشته اید قبلا راجع به آن موضوع فکر کرده باشید.
گاهی حرف زدن و نوشتن عین یادگیری است، چون آن چه قبلا کسب کرده اید را بیان می کنید و اگر آن نتایج توسط ناخودآگاه شما به دست آمده باشند که خودتان متوجه وجود آن نتایج و سیر آن تفکّر می شوید و حتّی اگر توسط خودآگاهتان کسب شده باشد، برای ارائه دادن بار دیگر باید تحلیل و سیر تفکّرتان را انجام بدهید و حتّی ممکن است این بار نتایج متفاوت و بهتری به دست بیاورید، مثل آموزگاران.
پس خروجی دادن هم گاهی بد نیست... هر چند سیر تفکّر آن توسط خودآگاه نبوده باشد.
پ.ن: این رو سر کلاس عربی، بعد از تموم کردن یک داستان کوتاه که حوصله ام سر رفته بود و کار دیگری هم نمی توانستم بکنم نوشتم. البته این نوشتار از همان نوع فی البداهه بود و حتّی هنگام نوشتن هم سیر تفکّری وجود نداشت و صرفا بیرون ریزی ناخودآگاه بود. پس اگر با صحبتی غیر علمی مواجه شدید، به بزرگی علمی خود ببخشید.
نظرات 5 + ارسال نظر
وصال پنج‌شنبه 25 آبان 1385 ساعت 11:52 ق.ظ http://gonjishk.blogsky.com/

سلام
یه نظر سنجی گذاشتم تو وبلاگم شرکت می کنی؟

آوای آرزو سه‌شنبه 30 آبان 1385 ساعت 09:05 ب.ظ http://prancess12.blogfa.com

سلام خوبین؟ مطلبتون قشنگ بود منم آپ کردم خوشحال می شم بیاین

سپیده جمعه 1 دی 1385 ساعت 10:17 ب.ظ http://princess-sepideh.persianblog.com

خوبه٬ شاید خوندن ۲باره همین متنت باعث بشه این باتلاق رو خراب نکنی!

zisef یکشنبه 17 تیر 1386 ساعت 08:12 ب.ظ http://www.zisef.blogsky.com

ظیسف یکشنبه 17 تیر 1386 ساعت 08:19 ب.ظ http://www.zisef.blogsky.com

va ziba bar klidha feshordid va khalgh kardid

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد